Problem z zakupionym towarem?
Tu znajdziesz odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące warunków reklamacji i zwrotów towarów.

Najczęściej zadawane pytania

Reklamacje
Jakie są podstawy prawne reklamacji?

Zgłaszając reklamację klient ma możliwość wyboru następujących podstaw prawnych:

  • gwarancji (o ile została udzielona),
  • rękojmi (w przypadku konsumenta dokonującego zakupu do 1 stycznia 2023 r.),
  • niezgodności towaru z umową (w przypadku konsumenta dokonującego zakupu od 1 stycznia 2023 r.).
Jak wygląda postępowanie reklamacyjne w ramach reklamacji z gwarancji?

W ramach gwarancji odpowiedzialność za wadliwy towar ponosi producent lub dystrybutor. Udziela on gwarancji dobrowolnie, co oznacza, że samodzielnie określa zakres uprawnień oraz swojej odpowiedzialności, a także termin gwarancji. Za rozpatrzenie reklamacji zgłoszonej z tytułu gwarancji odpowiada gwarant, a nie sprzedawca. Szczegółowe informacje na temat postępowania reklamacyjnego zawarte są w oświadczeniu gwarancyjnym.

podstawa prawna: art. 577 k.c., art. 5771 k.c., art. 5772 k.c.

Warunki dochodzenia praw z tytułu gwarancji określone są w przepisach kodeksu cywilnego (Tytuł XI, Dział III art. 577 - 582 Kodeksu cywilnego, dalej jako „k.c.”)

Jak wygląda postępowanie reklamacyjne w ramach reklamacji z rękojmi, gdy produkt kupił konsument w terminie do 1 stycznia 2023 r. oraz przedsiębiorca?

W ramach rękojmi odpowiedzialność za wadliwy produkt spoczywa na sprzedawcy. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Konsument powinien zgłosić wadę do sprzedawcy w terminie 1 roku od daty jej stwierdzenia. W przypadku konsumenta, termin na złożenie reklamacji nie może jednak zakończyć się przed upływem 2-letniego okresu odpowiedzialności sprzedawcy. Na podstawie dowodu potwierdzającego zakup (np. paragon, potwierdzenie z konta, numer zamówienia itp.), klient może wnosić o bezpłatną naprawę towaru, jego wymianę, obniżkę ceny albo zwrot gotówki.

podstawa prawna: art. 568 § 1 k.c., art. 568 § 2 k.c., art. 560 k.c., art. 561 k.c.

Warunki dochodzenia praw z tytułu rękojmi określone są w przepisach Kodeksu cywilnego (Tytuł XI, Dział II art. 556- 576 k.c.).

Uwaga!

Od 1 stycznia 2021 r. zmieniła się ustawa o prawach konsumenta. Osoby fizyczne, w tym wspólnicy spółek cywilnych będący przedsiębiorcami i nabywający produkty poza ich zawodowym charakterem działalności mają prawo do odstąpienia od umowy zawieranej na odległość oraz rozpatrywania roszczeń z tytułu rękojmi jak konsumenci.

Jak wygląda postępowanie reklamacyjne w ramach niezgodności towaru z umową, gdy produkt kupił konsument w terminie po 1 stycznia 2023 r. oraz przedsiębiorca w celach niezwiązanych z działalnością zawodową?

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem konsumenta, jeżeli towar jest niezgodny z umową w zakresie określonym ustawą o prawach konsumenta. Konsument może w pierwszej kolejności żądać wymiany niezgodnego z umową towaru na wolny od wad albo naprawy.

Konsument ma prawo odstąpić od umowy (domagać się zwrotu gotówki) jeżeli:

  • sprzedawca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową,
  • próba doprowadzenia przez sprzedawcę towaru do zgodności z umową była nieskuteczna,
  • sprzedawca wyraźnie oświadczył, że nie doprowadzi towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla kupującego,
  • brak zgodności jest na tyle istotny, że uzasadnia odstąpienie od umowy.

Sprzedawca odpowiada za brak zgodności towaru z umową ujawniony w ciągu dwóch lat od chwili wydania towaru.

Konsument udostępnia reklamowany towar podlegający naprawie lub wymianie. Sprzedawca odbiera od konsumenta towar na swój koszt. Reklamowany towar może także zostać odesłany do naszego magazynu.

W przypadku odstąpienia od umowy konsument niezwłocznie zwraca towar sprzedawcy na jego koszt. Reklamowany towar może być dostarczony do Euro-net Sp. z o.o., ul. Parzniewska 18, 05-800 Pruszków, Magazyn 1/Rampa T6.

Na podstawie dowodu potwierdzającego zakup (paragon, potwierdzenie z konta, numer zamówienia itp.), klient może wnosić o bezpłatną naprawę towaru, jego wymianę, obniżkę ceny albo zwrot gotówki.

podstawa prawna: art. 43c, 43d, 43e

Warunki dochodzenia praw z tytułu rękojmi określone są w przepisach Kodeksu cywilnego (Tytuł XI, Dział II art. 556- 576 k.c.).

Uwaga!

Od 1 stycznia 2021 r. zmieniła się ustawa o prawach konsumenta. Osoby fizyczne, w tym wspólnicy spółek cywilnych będący przedsiębiorcami i nabywający produkty poza ich zawodowym charakterem działalności mają prawo do odstąpienia od umowy zawieranej na odległość oraz rozpatrywania roszczeń z tytułu rękojmi jak konsumenci.

W jakim terminie sprzedawca rozpatruje reklamację z rękojmi oraz z tytułu niezgodności z umową?

Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji i poinformowanie konsumenta o swojej decyzji, inaczej uważa się, że uznał żądanie konsumenta za uzasadnione.

podstawa prawna: art. 5615 k.c., art. 7a ustawy o prawach konsumenta

Termin wydania decyzji nie jest tożsamy z terminem zakończenia obsługi serwisowej oraz procesu reklamacyjnego.

Czy mogę zgłosić reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową, jeśli jest już zgłoszona reklamacja z tytułu gwarancji?

W przypadku dochodzenia roszczenia z tytułu gwarancji, klient nie straci uprawnienia do dochodzenia tego samego roszczenia z tytułu niezgodności towaru z umową. Jednakże w razie wykonywania przez kupującego uprawnień z gwarancji bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową ulega zawieszeniu z dniem zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Termin ten biegnie dalej od dnia odmowy przez gwaranta wykonania obowiązków wynikających z gwarancji albo bezskutecznego upływu czasu na ich wykonanie.

podstawa prawna: art. 579 k.c.

Czy po wymianie towaru na nowy okres odpowiedzialności ulega wydłużeniu?

Po wymianie towaru na nowy, odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi oraz niezgodności towaru z umową nie ulega wydłużeniu. Czas gwarancji liczony jest od nowa od momentu wydania nowego towaru i nie może być krótszy niż pierwotna gwarancja.

podstawa prawna: art. 581 k.c.

Otrzymałem uszkodzony towar – złożyć reklamację czy odstąpienie?

Towar kupiony przez internet, czat lub podczas rozmowy telefonicznej konsument może zwrócić odstępując od umowy w terminie do 14 dni od jego otrzymania bez podawania przyczyny odstąpienia.

podstawa prawna: art. 27 ustawy o prawach konsumenta.

Uwaga!

Od 1 stycznia 2021 r. zmieniła się ustawa o prawach konsumenta. Osoby fizyczne, w tym wspólnicy spółek cywilnych będący przedsiębiorcami i nabywający Produkty poza ich zawodowym charakterem działalności mają prawo do odstąpienia od umowy zawieranej na odległość oraz rozpatrywania roszczeń z tytułu rękojmi jak konsumenci.

Jeśli zamówiony towar został uszkodzony w transporcie, np. widoczne są ślady pięknieć czy połamanych elementów, klient może również zgłosić reklamację.

podstawa prawna: art. 5561 k.c.

Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy

podstawa prawna: art. 34 pkt. 4 ustawy o prawach konsumenta.

Jaki jest czas oczekiwania na wizytę serwisu?

W przypadku zgłoszenia wady funkcjonalnej towaru, np. lodówki, pralki czy telewizora jej weryfikację przeprowadza technik autoryzowanego serwisu producenta.

Czas oczekiwania na kontakt pracownika serwisu to około 3 - 5 dni roboczych.

W jaki sposób mogę otrzymać zwrot środków za wysyłkę towaru do sprzedawcy w przypadku złożenia reklamacji wadliwego towaru?

W przypadku zasadnej reklamacji zgłoszonej w ramach rękojmi oraz z tytułu niezgodności towaru z umową, klientowi przysługuje zwrot kosztów za wysyłkę wadliwego towaru.

W celu uzyskania zwrotu kosztów klient może przesłać zdjęcie lub skan dokumentu potwierdzającego poniesione koszty oraz numer konta bankowego wraz z nazwą banku za pośrednictwem formularza kontaktowego https://www.oleole.pl/cms/pomoc-formularz-kontakt-reklamacja.bhtml.

Jeśli reklamacja została zgłoszona z tytułu gwarancji, wniosek o zwrot kosztów za wysyłkę towaru do reklamacji należy kierować bezpośrednio do gwaranta.

podstawa prawna: art. 580 § 1 k.c.

Czy można zmienić reklamację na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, gdy towar został już wysłany do autoryzowanego serwisu producenta, w związku ze złożoną reklamacją?

Tak, jeśli oświadczenie o odstąpieniu zostanie złożone w terminie 14 dni od wydania towaru.

Czy odsyłając towar w ramach reklamacji mogę wysłać tylko wadliwy element czy muszę wysyłać komplet?

Zgłaszając reklamację towaru, np. odkurzacza czy robota kuchennego lub jednego z elementów, należy wysłać je wraz z kompletnym wyposażeniem.

Nie mam oryginalnego opakowania - czy wciąż mogę zgłosić reklamację?

Brak oryginalnego opakowania nie wpływa na możliwość zgłoszenia reklamacji towaru.

Co oznacza informacja, że klient zostanie rozliczny zgodnie z warunkami gwarancji?

W przypadku uznania reklamacji zgłoszonej z gwarancji, klient zostanie rozliczony zgodnie z jej warunkami określonymi w oświadczeniu gwarancyjnym.

podstawa prawna: art. 5771 § 1 k.c.

Czy można zwrócić towar zakupiony w sklepie internetowym?

Klient Ole Ole! może zwrócić towar w ramach uprawnienia do odstąpienia od umowy zawartej na odległość uregulowanego w ustawie o prawach konsumenta.

W jaki sposób można złożyć reklamację?

W przypadku stwierdzenia wady fizycznej towaru lub niezgodności, klient może zgłosić reklamację:

  • za pośrednictwem formularza kontaktowego dostępnego na stronie https://www.oleole.pl/r/reklamacja-dokument;
  • bezpośrednio w autoryzowanym serwisie producenta. Informacja z wykazem punktów serwisowych dostępna jest w warunkach gwarancji lub na oficjalnej stronie internetowej / infolinii producenta;
  • za pośrednictwem infolinii sprzedawcy;
  • przesłać towar na adres: Euro-net Sp. z o.o. ul. Parzniewska 18 05-800 Pruszków, Magazyn 1 (czynny w godzinach 6:00 – 21:00).

Należy pamiętać o dołączeniu do przesyłki opisu usterki oraz dowodu zakupu (np. kopii faktury, kopii paragonu, numer zamówienia).

Jaki jest okres gwarancji na mój towar?

Okres trwania gwarancji zależy od gwaranta i jest on określony w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli jednak gwarant nie wskazał czasu jej trwania, przyjmuje się, że wynosi on dwa lata - licząc od dnia wydania towaru.

podstawa prawna: art. 577 k.c.

Na podstawie jakich dokumentów zakupu mogę złożyć reklamację z tytułu rękojmi lub niezgodności towaru z umową?

Reklamację można złożyć na podstawie dowolnego dowodu, który potwierdza sprzedaż, np. paragon, faktura, numer zamówienia itp.

Aby klient mógł zgłosić reklamację przez formularz elektroniczny, udostępniamy możliwość odszukania zamówienia po numerze paragonu, numerze zamówienia internetowego, numerze polisy ubezpieczenia, numerze faktury oraz numerze dokumentów wydania towaru.

Jeśli nie można odszukać żadnego z numerów wskazanych dokumentów, należy skontaktować się z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego.

Jak długo trwa naprawa towaru?

W przypadku naprawy towarów, powierzamy ją autoryzowanym serwisom producenta. Czas naprawy może być różny, w zależności od dostępności części i rodzaju wady. W każdym przypadku dbamy, żeby był on jak najkrótszy, a tym samym jak najmniej uciążliwy.

Masz pytanie? Skontaktuj się z nami

Nie możesz znaleźć potrzebnych Ci informacji? Nasi eksperci chętnie odpowiedzą na Twoje pytania
Formularz kontaktowy